Ravenclaw

Jag är en Harry Potter-nörd. There, I said it. Nu när det är ute i det öppna så kan vi dyka ner i nördigheterna tillsammans. Ni som delar min kärlek för denna underbara saga har med största säkerhet redan hört om hemsidan Pottermore och utforskat all dess magiska innehåll. Men för er ännu icke frälsta så är det i princip en hemsida där du kan bli medlem och sedan göra tester för att ta reda på vilket elevhem, trollstav, och patronus du skulle ha om du var med i sagan. Sedan kan du även läsa allt och lite till om Harry Potter-världen och riktigt nörda ned dig. Även om jag blev Slytherin de tre första gångerna jag gjorde testet (vägrade ha det som svar, och hatten ska ju ta med din vilja i valet) så bev jag till slut Raveclaw. Efter ganska mycket efterforskningar så har jag insett att det passar mig otroligt bra! För er som veta, så är detta vad jag fått fram om mitt nya hem:
 
Husets element är luft vilket är ett genomgående tema. Deras färger är blå och brons vilket står för luft och örnen som finns på husets emblem. Blå och grön (hej Slytherin) är mina favoritfärger så det var ju passande!
 
Grundaren för detta elevhem är Rowena Ravenclaw som var känd för sin otroliga skönhet (det jobbar jag fortfarande på) och det är hennes dotter Helena som är Ravenclaws spöke. Historien bakom detta är att Helena rymde med sin mors diadem (som omnämns i böckerna och filmerna) men eftersom detta var en stor skam för Rowena låtsades hon inte om det utan bannlyste dottern. Men sedan när Rowena blev mycket sjuk och låg på sin dödsbädd ville hon se sin dotter en sista gång och sände därför Helenas stora beundrare The Bloody Byron för att hämta hem henne. Men när Helena vägrade komma med honom så dödade han henne med ett knivhugg och sedan tog sitt eget liv med samma kniv. Så ingen lycklig kärlekshistoria där inte. Just how I like it!
 
Karaktärsdragen hos de elever som väljs in i Ravenclaw är introverta läslusar som älskar att lära sig saker och lever mer i sin egen fantasivärld än i den riktiga. Kreativitet och orginalitet är också stora ledord i detta hus. Vissa säger att elever från Ravenclaw är sarkastiska och lite sassy men det är inte den bilden jag fått av dem. Kanske att de är lite udda och knasiga, men inte på något dåligt sätt. Vilket jag älskar! Kunde inte vara mer nöjd! Slytherin tar vi nästa gång, om jag kan lyckas hitta något positivt med det huset.