Min kristallkollektion

För er som är lika hippie som jag, eller som bara gillar vackra ting. Så tänkte jag dela med mig om vilka kristaller jag äger och vad de sägs ha för egenskaper. Jag gillar kristaller mest för att de är vackra och jag tror lite på att omge sig med saker som har bra energi. Men den bästa energin kommer nog från att vara kring sådant som gör en glad och som man tycker är fint. Så här är mina sådana ting!
 
 
Ametist
Kanske den vanligaste kristallen, och definitivt en av de allra vackraste enligt mig. Kristallen går i en mörklila färg och är därför lätt att identifiera. Ametistens egenskaper är framförallt balans och sägs hjälpa mot beroenden och berusning. Den ska ha en lugnande effekt på både sinnet och även nervsystemet och ska ge ett beskydd mot gifter och yttre påfrestningar. 
 
 
Blå kalcit
Den här lilla skönheten är en sten som lugnar och kyler. Den passar stressade (hejhej) och hyperaktiva människor som skulle behöva tagga ned en aning. Ett chillpill i kristallform helt enkelt.
 
Pyrit
Det ser inte ens ut som att detta kan vara en naturlig skapelse, men det är det! Lite ironiskt att denna sten som är tyngre rent fysiskt än de andra står för lättsamhet. Den ska vara bra på att spegla bort negativitet och bibehålla en lättsam syn på livet. Sånt som tynger stöter pyriten bort som en liten krigare. Sägs till och med lätta upp förstoppning, men det kan jag inte intyga tyvärr.
 
Bergskristall
Detta är en kristall som alla borde ha. Den ska rena andra kristaller och förstärka dess egenskaper. Just rening är den främsta styrkan då den även ska rensa kroppen och sinnet på blockeringar och ge klarhet. Sablarns fin är den också! Jag har den i form utav en kvarts.
 
 
Selenit
Seleniten är ganska vanlig och lätt att få tag på. Det är en allt-i-allosten som renar och laddar andra kristaller i närheten. Den ska vara renande och ge klarhet och förstärka auran, typ. Den funkar lite som bergskristallen.
 
Blå kyanit
Detta är en sten kristall som ska vara lugnande och förhöja det mediala. Den är bra vid meditation och andliga aktiviteter
 
Lepidolit
Denna vackra skapelse är inte bara en fröjd för ögat, den ska även vara väldigt bra främst för förändringar. Det sägs att den minskar stressen som kan uppkomma vid förändringar och ska även minska de negativa konsekvenserna. 
 
 
Aventurin
Grön är den vanligaste färgen på aventurinen och jag har den rå. Den har en stark koppling till naturen och ska vara jordande och väldigt lugnande. Den ger energi till kreativitet och ger framgång.
 
Citrin
Detta sörrni, är en sten jag verkligen behöver! Citrinen är glädjens och positivitetens kristall. Den omvandlar negativa energier och gör om dem till positiva, vilket fungerar på kroppens olika egenskaper så som självförtoende och hopp. Den fungerar som en liten sköld mot negativa energier.
 
Selenitfigur
Jag var bara tvungen att visa denna lilla figur också. Det är en elefant som är gjord av selenit så den har samma egenskaper som seleniten jag skrev om längre upp i inlägget. Jag är lite besatt av elefantefigurer, någon dag ska jag visa er min än så länge väldigt lilla samling.