Förpackningsfri rengöringsolja, bodylotion och balsam

Här kommer ännu en liten recension av ett par förpackningsfria produkter från Lush. Jag beställde dessa samtidigt som de produkter jag skrev om sist men var tvungen att testa dessa ett tag längre. Men nu är jag redo!
 
 
"Tea Totaler" förpackningsfri rengöringsolja (LÄNK)
Jag använder alltid en olja för att ta bort sminket, speciellt runt ögonen, eftersom det är enligt mig lätt det mest effektivaste och skonsammaste sättet. Sedan tvättar jag bort oljan med aleppotvålen, då blir man av med överflödig olja men är fortfarande återfuktad. Denna funkar väldigt bra som oljerengöring och jag föredrar självklart den härförpackningsfria före den i plastförpackning från Kicks egna märke som jag just nu håller på att använda upp. Men jag skulle lika gärna kunna använda en ren olja, till exempel Jojoba eller Kokos, för som rengöringsolja för det funkar lika bra och jag de använder jag ändå till annat så jag har redan dessa hemma. Alltså, bra produkt men för mig som vill ha ett lite minimalistiskt badrumsskåp så är den lite överflödig. Däremot finns det flera olika varianter och någon av de andra kanske tillför något extra i rengöringen som jag kanske skulle tycka var värt det. Jag förvarar denna lilla kaka i en liten glasburk för att slippa damm och ifall det skulle bli så varmt att den smälter.
 
 
"Little Pot of Energy" förpackningsfri bodylotion (LÄNK)
Jag älskar apelsindoftande hudvård, det känns så uppiggande och renande på något sätt. Därför njuter jag ju väldans mycket när jag applicerar denna efter duschen. Smälter lätt till en olja på huden och fungerar precis som vilken olja som helst. Förvarar även denna i en glasburk! Men precis som rengöringsoljan så känner jag att denna fungerar precis lika bra som en vanlig återfuktande olja och att jag nog skulle föredra att använda en produkt jag redan har då, även om jag verkligen gillar doften på denna produkt. Som sagt, jag vill gärna ha så få produkter som möjligt och då är denna en produkt jag skulle kunna skippa. Däremot skulle jag kunna se det lite som en lyxprodukt som jag kan unna mig ibland för att göra skönhetsrutinen lite mer speciell.
 
 
"Big" balsamkaka (LÄNK)
Shampokakan var mitt första steg i min resa mot en mer low waste skönhetsrutin, och det var hur smärtfritt som helst. Men när det kom till att byta ut balsamflaskan blev det mer problem. För det första är Lush i princip enda stället jag hittade ett förpackningsfritt balsam på, medans shampokakor finns i princip i varje hälsokostbutik. För det andra är det svårt att få till ett lagom återfuktande balsam när det är i kakform. Antingen är det för oljigt och lämnar håret i testar, eller så får man inte ut någon produkt i håret trots ett galet gnuggande. Detta är en balsamkaka i den senare kategorin. Dock har jag fått in snitsen nu tror jag, man ska gnugga den tillsammans med håret mellan handflatorna, inte bara dra den längs håret som jag gjort innan. Känns som att det kanske sliter lite på håret dock, men det är enda sättet jag får det att funka.