Min hudvård

Har så gott som bytt ut och reducerat mina hudvårdsprodukter helt och hållet, och det är så skönt! Jag vill vara "beroende" av så få produkter som möjligt rent allmänt men ändå känna att jag tar hand om min hud. Jag tycker att jag verkligen lyckats hitta vad som funkar för min hud och vill därför dela med mig av det till er! Som daglig rengöring använder jag egentligen samma tvål jag tvätter både håret och kroppen med i duschen, men som jag skurit bort en bit av och förvarar i badrumsskåpet. Det är lite olika men just nu är jag helt kär i en tvål från Malin i Ratan med ringblomma och citrus, på bilden är det dock varianten med tall som jag precis köpt som resetvål. Jag tvättar ansiktet en gång på kvällen bara om jag inte duschat under dagen, mer än så torkar ut min hud.
 
En sak jag alltid trott är onödigt men som faktiskt är nästan nödvändigt för mig nuförtiden är en toner. Den stramar upp huden och ger lyster, men ger också fukt innan min ansiktsolja. 
Olja kapslar ju in fukten på huden och det är därför superbra att ha olja på en fuktig hud, innan det dunstar bort. Just nu använder jag en toner från Dr. Hauschka i en glasflaska med spray som jag mest köpte för att sedan kunna göra en egen toner av äppelcidervinäger och lite annat, men den har varit superbra. Så rekomenderar även om den är för dyr för att jag ska fortsätta köpa.
 
Som fuktkräm har jag två alternativ beroende på när jag ska använda dem. Oftast tvättar jag som sagt ansiktet på kvällen och då använder jag en ansiktsolja eftersom det inte gör något om jag ser glansig ut. Min ansiktsolja är hemmagjord men består oftast mest av jojobaolja som jag sedan experimenterar lite med och tillför olika saker till. Just nu är det jojobaolja, nyponrosolja och lite tee tree olja. Ska jag däremot iväg direkt efter jag duschat eller tvättat ansiktet så använder jag istället en serumkaka från Lush, speciellt om jag ska sminka mig eller så för annars gör det egentligen inte så mycket att jag är lite glansig ett litet tag (jojobaolja sjunker in väldigt snabbt). Den heter Amazon prime och är egentligen någon slags primer/serum/olja hybrid som kommer i fast form och smälter till en tunn olja vid kontakt med huden. Den blir inte det minsta oljig och funkar uppenbarligen bra under smink också. Eftersom den är lite grön i tonen inbillar jag mig även att den neutraliserar lite av det röda i mitt ansikte. 
 
Till sist har vi rengöringsmask och fuktmask som jag känner att jag behöver till och från. Som en djuprengörand och lystergivande mask använder jag rasullera som är ett pulver jag blandar med lite vatten och smetar på. När det torkat tvättar jag bort och vips så har porerna minskats, huden lyser och jag har yngrats cirka 5 år. Magi i naturens renaste form. Finns att köpa överallt på hälsokostbutiker och online. Är jag däremot en supertorris och behöver extra fukt tar jag istället till annat. Eftersom det varit sommar så har jag inte riktigt haft ett behov av det och inte testat så mycket. Jag vill till exempel testa honung som mask, eller kanske ringblomssalva eller något liknande som ger en drös med fukt men just nu har jag nöjt mig med färsk aloe vera-kladd (juice, saft, vad man nu kallar det) innan min ansiktsolja och det har räckt än så länge. Den är alltså inte bara med på bilden som dekor utan den ingår i min hudvårdsrutin. Men som sagt, den räcker inte riktigt till när jag är som torrast skulle jag tro så återkommer när jag utforskat mer. 
 
Från vänster: aloe vera-växt, hårdtvål, spraytoner, rasullera, serumkaka, ansiktsolja (hatar etiketter så pillade bort)